VD4A8873

Pressemeddelelse : Hvem passer på modellerne?

Pressemeddelelse udsendt d. 22.02.15

Foreningen Danske Modeller mener at sundhedsaspektet, vi har set foldet ud i medierne den sidste uges tid, er en del af en større problemstilling om manglende arbejdsvilkår og rettigheder for modellerne. Alle parter skal nu tage ansvar, ikke blot for modellers sundhed, men også for deres øvrige arbejdsvilkår.

“De sidste par dage har vist en enorm ansvarsforflygtigelse og endnu en gang ser vi at modebranchens aktører udnytter sagen til at forkaste Covers handling, men faktum er at alle redaktører, modelbureauer, brancheorganisationer og designere/kunder har en forpligtigelse, til at sikre at modellerne de bruger, er sunde og arbejder under ordentlige vilkår – og det skal ske hele tiden og ikke kun når pressen viser interesse.” udtaler formand for Foreningen Danske Modeller, Katrine Damgaard.

Bedre arbejdsvilkår

Det sidste år har Foreningen Danske Modeller arbejdet sammen med Dansk Artist Forbund (DAF) og LO om at udvikle standardkontrakter for modeller. Arbejdet udsprang af manglen på ansvarlighed omkring modellens sundhed, men det blev samtidig tydeligt at samme tendens gør sig gældende omkring de generelle arbejdsvilkår.

Vi ser alt for lange bindingsperioder på op til 2 år, uklarheder omkring lønudbetaling, ingen forsikring i udlandet og ingen løn under sygdom og barsel.

Dét er lige nu almindelige vilkår i branchen.

Vi har haft frugtbare indledende møder med de største danske modelbureauer og nu står vi klar til at invitere dem til videre samarbejde og forhandlinger om nye og bedre aftaleforhold mellem modeller og bureauer. Formand Katrine Damgaard, ser frem til forhandlinger omkring aftaler som både bureauer, modeller og branchen som helhed, får gavn af. På den måde undgår vi forhåbentlig lignende mediestorme omkring modebranchen, som den vi netop har været vidne til.

Alle modeller til gratis sundhedstjek

Københavns Kommune søsatte sidste år et gratis sundhedstjek for alle modeller bosiddende i Københavns Kommune. I Foreningen Danske Modeller har vi fra starten af 2015 indgået i et samarbejde med Københavns Kommune og deres Sundhedstjek og vi har aktivt, blandt andet under vores Model Lounge, informeret vores medlemmer om tilbuddet.

Vi foreslår at alle bureauer forpligter sig til at sende alle deres modeller til et sundhedstjek.

Generelt om DaMo

Foreningen Danske Modeller er en frivillig forening med p.t. ca 280 medlemmer, som er professionelle fotomodeller, og derudover en del andre interessenter (bl.a. forældre). Vi har i alt knap 500 medlemmer. Vi anslår at der er ca. 1500 professionelle modeller i Danmark.

Modeller er rollemodeller
For os som en modelforening ser vi det som vores pligt at vores medlemmer er gode rollemodeller for modens publikum – også når det kommer til sundhed.

Vi arbejder på at fremme modellers sundhed og udbrede et sundt og naturligt forhold til krop og mad gennem oplæg, workshops og Model Lounges under modeugen. På sidstnævnte kan alle modeller gratis dyrke yoga, få noget sundt at spise og slappe af med andre modeller i en stresset uge. Den første Model Lounge blev afholdt i august 2014 og blev særdeles godt modtaget – Vi havde besøg af ca. 50 modeller og fik positiv respons fra modeller og bureauer, for at gøre noget konkret.

Læs mere om vores arbejde

Ugebrevet A4 : “Modeller kræver ordnede forhold”

Information : “Tag en smoothe og en goodiebag PS. Kræv din ret”

Kontakt